Bachkonsert

En mångårig och älskad tradition i S:t Jacob är den årliga Bachkonserten till Gunnel Nilssons minne. Sedan många år är det Mattias Wager som vid dessa konserter spelar ett urval av verk ur Bachs enorma produktion. Bortåt ett helt dygns orgelmusik hann Bach skriva under sitt liv, en rik källa att ösa ur!

Årets program inramas av två av Bachs största och mest innerliga preludier och fugor. Hans fantasifulla sätt att tonmåla runt en psalm märks i de tre koralbearbetningarna över en och samma melodi, den psalm som på svenska heter Allena Gud i himmelrik. Dessutom får vi höra Bach med andra öron i två verk omtolkade för romantisk orgel av Sigfrid Karg-Elert.

Gunnel Nilsson var en av de mer trogna konsertbesökarna i S:t Jacobs kyrka. Hennes familj instiftade en fond till förmån för unga lovande organister, till minne av Gunnel Nilsson. Vid Bachkonserten har du möjlighet att bidra till denna fond och dess angelägna ändamål.

Johann Sebastian Bach

Preludium & fuga h-moll BWV 544
Tre koralbearbetningar över
Allein Gott in der Höh’ sei Ehr’ BWV 662-664
Preludium & fuga d-moll BWV 539

ur Bach-bearbetningar av Sigfrid Karg-Elert:
Toccata G-dur & Air célèbre
Preludium & fuga e-moll bwv 548

Observera att inga stora väskor, kassar, ryggsäckar, dramaten osv är tillåtet in i kyrkorummet.

10 februari

S:t Jacobs kyrka