• This event has passed.
Evenemangs-serie Evenemangs-serie: G. F. Händel Messias

G. F. Händel Messias

2 december, 2023 @ 16:00 - 19:00

Georg Friedrich Händels imposanta oratorium Messias hör till världens mest kända och framförda verk och består av ett pärlband av praktfulla körsatser och utsökta arior. Texten till den briljanta barockkompositionen är hämtad ur Bibeln och beskriver drömmen om Messias ankomst och människans frälsning. Verket komponerades under endast tre veckor och uruppfördes för första gången  år 1742 vid en välgörenhetskonsert i Dublin, där det gjorde omedelbar succé.

Händel bearbetade själv verket flera gånger och på 1780-talet arrangerade Mozart om musiken. Så småningom tog Messias hela världen med storm och på 1800-talet blev det även i Sverige en självklar jultradition att framföra det energiska verket, i vilket särskilt den medryckande Hallelujakören bäddar för garanterad julstämning.

Kungliga Teatern inledde Storkyrkans Messiastradition 1928. År 1977 övertog Storkyrkans kör och medlemmar ur Sveriges Radios Symfoniorkester traditionen fram till 2010. Idag framför vi Messias med både högtidlighet och det lekfulla musicerande som kännetecknade Händel och hans tid. I 95 år har Messias ljudit under Storkyrkans valv.

Repertoar
Georg Friedrich Händel Messias

S:t Jacobs Kammarkör
Maria Keohane
sopran
Kristina Hammarström alt
Wiktor Sundqvist tenor
Karl-Magnus Fredriksson bas
Rebaroque
Maria Lindal konsertmästare
Gary Graden dirigent

Konserten har paus.
Åldersgräns 6 år
Biljettpris: 100, 150, 220, 290, 370 kr rabatter finns för pensionärer, barn/ungdom/stud.

Inga stora väskor får medföras in i rummet.

Biljetter släpps den 7 september kl 12.00

2 december, 2023