Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

• Detta evenemang har redan ägt rum.
Evenemangs-serie Evenemangs-serie: Nyårskonsert

Nyårskonsert

31 december, 2023 @ 16:00 - 17:10

Då ett år av utmaningar och oro är till ända möts vi i musikens namn för att tillsammans samla kraft inför det som ska komma. Oroligheter präglade också Wien sommaren 1798 då Joseph Haydn komponerade Missa in Angustiis på bara en dryg månad. Året före hade Napoleon besegrat de österrikiska arméerna och var nu på väg att inta Egypten. Oron kanaliserade Haydn redan i mässans dramatiska d-mollöppning, men bara någon vecka före uruppförandet nåddes Wien av beskedet att amiral Nelson hade besegrat Napoleon, varpå verket fick det triumfatoriska smeknamnet Nelsonmässan.

I Storkyrkans magnifika skulptur Sankt Göran och draken gestaltas kampen mellan ont och gott effektfullt med Görans svärd höjt till hugg mot den väldiga draken. Skulpturen är utgångspunkt för Judith Binghams nyskrivna orgelkonsert komponerad speciellt för Storkyrkans orgel. Bingham, som tidigare har skrivit orgelmusik för domkyrkorna i Kalmar och Västerås, komponerar gärna programmatisk musik och vi ser mycket fram emot att höra Mattias Wager uruppföra hennes nya stycke.

Som nyårstalare påminner oss Handelshögskolans rektor Lars Strannegård om vikten av att bevara vår kulturella identitet och hålla konstens och musikens fana högt även i svåra tider.

Repertoar Joseph Haydn Missa in Angustiis (”Nelsonmässan”) Judith Bingham Organ Concert No 2 “The Dragon Rises” (uruppförande)

Stockholms domkyrkokör
Klara Ek sopran Maria Forsström alt
Carl Unander-Scharin tenor