Kulturnatt Stockholm

20 april @ 18:00 - 23:59

Under kulturnatten öppnar kulturverksamheter över hela Stockholm upp sina dörrar för att bjuda besökare på gratis kulturupplevelser. Vi hälsar dig välkommen till en konsert med våra musiker och ensembler under Storkyrkans högresta valv.

Den estniske tonsättaren Urmas Sisask komponerade körverket Gloria Patri 1988. Det består av 24 religiösa sånger och har blivit omåttligt populärt. Förra året beställde S:t Jacobs kammarkör Gloria Patri ii av samme tonsättare. Verket uruppfördes i Storkyrkan i november förra året.

Precis som föregångaren innehåller Gloria Patri ii paralleller till rymden. Då var det planeter – nu är det stjärnor. Verket innehåller 24 satser, som representerar 24 stjärnor. Tonsättaren har använt naturvetenskapen som grund för musiken och tolkat planeternas omloppsbanor runt ”sin” moderstjärna som fasta frekvenser, tonhöjder och skalor, något som utgör det musikaliska mönstret för hela verket. Texten till verket är dikter skrivna på estniska av den lutherska prästen Jaan Tammsalu, texter som därefter översatts till latin.

18.00 Gloria Patri II
S:t Jacobs Kammarkör Gary Graden dirigent

19.00 Folkmusik
Lukas Arvidsson fiol Mattias Wager harmonium

20.00 Gloria Patri II
S:t Jacobs Kammarkör Gary Graden dirigent

21.00 Folkmusik
Lukas Arvidsson fiol Mattias Wager harmonium

22.00 Nattmusik
Gary Graden sång Mattias Wager orgel

23.00 Öppen kyrka

Observera att inga stora väskor, kassar, ryggsäckar, barnvagnar osv är tillåtet in i kyrkorummet.