Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

Och sången doftar i natten

19 maj @ 16:00 - 17:00

I pingstens tid talade lärjungarna okända språk, språk som inte betydde något, med ord som bara kom ur hjärtat. Även vi sjunger nonsens, vi trallar och lallar, kanske för att orden ibland inte räcker till. Eller som Tomas Tranströmer skriver i Sorgegondolen från 1996: ”Det enda jag vill säga/glimmar utom räckhåll/som silvret/hos pantlånaren.”

Vi sjunger också texter med djupt engagerande innehåll. Med lätta penseldrag och jazzfärgade ackord målar Anna Cederberg-Orreteg fram sin tolkning av David Carlsons dikt Natten då stjärnorna föll. Stjärnorna återkommer i Valborg Aulins stycke Lysen stjärnor som gavs ut för första gången 1893. Haya! av Karin Rehnqvist är en sång till dagens glädje och stycket sjungs på hayanska, ett för detta ändamål nyuppfunnet språk. I sångens sista viskande rader på engelska möter vi återigen stjärnorna: ”The morning star is up. I cross the mountains into the light of the sea.”

Ulrika Emanuelssons Längre in är en öm tonsättning av Tomas Tranströmers dikt med samma namn. Mia Makaroffs Armottoman osa innehåller bland annat element av finsk jojk. Hopp om ljus möter vi i såväl Feet of Jesus, Judith Clouds tonsättning av Langston Hughes poem, som i Agneta Skölds Let your light come som utgår från Psalm 42.

Anna Cederberg-Orreteg Natten då stjärnorna föll
Valborg Aulin Lysen stjärnor
Karin Rehnqvist Haya!
Linda Alexandersson April och tystnad
Urika Emanuelsson Längre in
Mia Makaroff Armottoman osa
Judith Cloud ur Feet of Jesus
Agneta Sköld Let Your Light Come

S:t Jacobs Vokalensemble
Mikael Wedar dirigent

6 års åldersgräns
Biljettpris: 180 kr, rabatter finns för pensionär och barn/ungdom/studerande

Observera att inga stora väskor, ryggsäckar och resväskor får medtas in i kyrkorummet!

Vi släpper biljettter den 7 december kl 12.00

Datum: