Christmas with Rutter

15 december @ 15:00 - 16:10

John Rutter är en av världens främsta tonsättare av körmusik och är särskilt uppskattad för sin julmusik. Under mer än 50 år har han både arrangerat och komponerat egen musik som har blivit en central del av julfirandet världen över. Rutters verk kännetecknas av melodisk skönhet, tillgänglighet och hopp. Sånger som Shepherd’s Pipe Carol, Candlelight Carol och Angel’s Carol framförs av både amatör- och professionella körer i alla åldrar, och de fångar med stor känslighet julens glädjebudskap.

Gerald Finzis kantat In Terra Pax speglar tonsättarens medvetenhet om livets förgänglighet och hans kärlek till den engelska landsbygden. Komponerad 1954, kort före hans död i leukemi, förenar verket två verser från Robert Bridges dikt Noel: Christmas Eve, 1913 med Lukasevangeliets julberättelse. Verket skildrar en poet som på en kall julafton hör kyrkklockorna och föreställer sig änglakören som sjöng för herdarna den första julen. Trots Finzis personliga sorger och krigets mörka skuggor förmedlar In Terra Pax en stark känsla av hopp och frid.

Stockholms domkyrkokör
Kathrin Lorenzen sopran
Karl Söderström baryton
Kammarorkester ur Kungl. Hovkapellet
Johan Hammarström dirigent
Sir John Rutter gästdirigent

6 års åldersgräns
Biljettpris: 100, 140, 180, 220, 290 kr, rabatter finns för pensionärer, barn/ungdom/stud

Observera att inga stora väskor, ryggsäckar, resväskor och barnvagnar får medtas in i kyrkorummet!

Biljetter släpps den 5 september kl 12.00

15 december