Sacred Music Today 2024

Den tredje masterclassen i kördirigering har ägt rum. Denna gång med åtta dirigenter och åtta observatörer och tre körer. Här finns bilder.

Den femdagars masterclassen i kördirigering med fokus på sakral musik – Sacred Music Today – har nu avslutats. Åtta dirigenter och åtta observatörer från Europa och Japan deltog, och S:t Jacobs Kammarkör, S:t Jacobs Vokalensemble samt Storkyrkans Kammarkör fungerade som laboratoriekörer.
Under dessa dagar genomfördes både en konsert och en musikhögmässa, där dirigenterna ledde S:t Jacobs Kammarkör och Storkyrkans Kammarkör.

Handledare var Gary Graden, Mikael Wedar och Helene Stureborg. Domkyrkoorganisten Mattias Wager medverkade också. Ulf Lindgren, domkyrkokaplan, visade Storkyrkan och höll i musikhögmässan. Under de fem dagarna var även Damijan Močnik kompositör, dirigent och lärare, på besök.

Medverkande dirigenter:
– Jack Apperley, Storbritannien
– Katerina Blížkovská, Tjeckien/Belgien
– Oreste Calabria, Italien
– Gisèle Delgoulet, Frankrike
– Mirjam van den Hoek, Nederländerna
– Rebecka Ryd, Sverige
– Maxime Thély, Schweiz
– Yuto Yamaguchi, Japan/Ungern

De åtta observatörerna som följde arbetet och fick handledning, bland annat med stöd av Mikael Wedars S:t Jacobs Vokalensemble, var:
– Maria Ciavarella, Italien
– Lena Herber, KMH Mannheim
– Illia Humenik, Ukraina/Estland
– Fiorella Monsorno, Italien
– Matic Podobnik, Slovenien
– Luka Štiftar, Slovenien
– Jan Triler, Slovenien
– Lara Willewaldt, Ljubljana/Göteborg

Sacred Music Today initierades ursprungligen av Gary Graden i samarbete med Vatikanens kulturdepartement. Det är ett storslaget och viktigt projekt där sakral musik står i centrum. Deltagarna lär inte bara av varandra utan ger också körerna en unik inblick i hur olika dirigenter arbetar. En annan viktig aspekt är att kördirigenterna får möjlighet att knyta nya kontakter.

Foto: Staffan Engwall & Simon Engwall, Gary Graden och Louise Linde