Bidean gaude!

27 oktober @ 16:00 - 17:00

Bidean gaude betyder Vi är på väg! på baskiska och konserten ges två dagar innan Storkyrkans Kammarkör reser till den internationella körtävlingen i Tolosa/Baskien. Tävlingen, som har hållits på platsen varje år sedan 1969, lockar till sig världens allra bästa körer och har bland annat till syfte att uppmärksamma baskisk musik och kultur. De deltagande körernas repertoar måste uppfylla olika kriterier vad gäller stil och epok. De måste dessutom framföra flera stycken av baskiska kompositörer – här Javier Busto, David Azurza och Valentin Zubiaurre – vilket givetvis innebär en språklig utmaning.

Kammarkörens program består också av slovensk körmusik från olika epoker (nutida Damijan Močniks spegelformade Acclamatio samt renässanstonsättaren Iacobus Gallus Hodie nobis coelorum), norsk folkton i arrangemang av Grete Pedersen – Ned i Vester – samt norske Kim Andre Arnesens Even when he is silent, som bygger på en text återfunnen i ett koncentrationsläger efter andra världskriget. Dessutom får vi höra svensk körmusik, bland annat Fredrik Sixtens meditativa Alleluia samt de samtida tonsättarna Staffan Storm och Anna-Karin Klockars reflektioner över Hugo Alfvén.

Repertoar

6 års åldersgräns
Biljettpris:
 180 kr

Observera att inga stora väskor, ryggsäckar, resväskor och barnvagnar får medtas in i kyrkorummet!

Biljetter släpps den 5 september kl 12.00.

27 oktober
,