• This event has passed.

Musikhögmässa

15 september @ 11:00 - 12:30

Sacred Music Today är en internationell masterclass i kördirigering, vars tredje upplaga äger rum i Storkyrkan 11-15 september 2024. Under fem dagar vägleds åtta deltagare från lika många länder genom seminarier, konserter, gudstjänster och intensiva studier i kördirigering. Under söndagens konsert leder studenterna Storkyrkans Kammarkör i de stycken som fungerat som arbetsmaterial under de fem dagarna.

Evenemanget arrangeras av Storkyrkan och leds av Gary Graden, Helene Stureborg och Mikael Wedar. Årets dirigenter är Jack Apperley från Storbritannien, Katerina Blizkovksa från Tjeckien/Belgien, Oreste Calabria från Italien, Gisèle Delgoulet från Frankrike, Mirjam van den Hoek från Holland, Rebecka Ryd från Sverige, Maxime Thély från Schweiz och Yuto Yamaguchi från Japan/Ungern.

Verk av
Kim Andre Arnesen Even when He is silent
Fredrik Sixten Alleluia
Edward C Bairstow I sat down
Damijan Mocnik Acclamatio
Agneta Sköld There is no rose & Lo, how a rose
Sven-Erik Johansson Snabbt jagar stormen våra år

Storkyrkans kammarkör
Masterclasstudenter dirigenter
Gary Graden, Helene Stureborg & Mikael Wedar handledare
Ulf Lindgren prästt
Mattias Wager orgel

Fri entré | Insamling till musikverksamheten

Observera att inga stora väskor, ryggsäckar, resväskor och barnvagnar får medtas in i kyrkorummet!