Pånyttfödelse och väckelse

29 september @ 16:00 - 17:00

Religiös musik kan ta sig uttryck på olika sätt, från enstämmiga gregorianska melodier till väckelsesång, en genre som utvecklades inom frikyrkorörelsen under 1700-talet. När Uppsala domkyrkas gosskör möter Storkyrkans gosskör och Katarina Sturar får vi höra kyrkomusik från olika sekler.

Den spanske renässanstonsättaren Tomás Luis de Victoria komponerade Officium Defunctorum till sin arbetsgivare Maria av Habsburgs begravning. Verket, som även går under benämningen Victorias Requiem, är en lidelsefull musikalisk hyllning till änkekejsarinnan som dog 1603.

Ave maris stella är en katolsk bön till jungru Marias ära med latinsk text från 800-900-talet. Edvard Griegs lyriska tonsättning från 1898 är en skimrande tolkning av de trösterika orden.

Också texten till Daemon Irrepit Callidus är medeltida och handlar om hur djävulen frestar med sina konster men att Jesu hjärta är värt mer än alla ondskefulla frestelser. Rumänsk-ungerske tonsättaren György Orbán illustrerar detta med komplexa rytmer, kromatiska skalor, dramatiska crescendon och poetiska melodier.

Manskörerna ur Uppsala domkyrkas gosskör, Storkyrkans Gosskör och Katarina Sturar
Margareta Raab och Gregory Lloyd organister och dirigenter

Repertoar
Gregorianska melodier
Tomás Luis de Victoria Officium Defunctorum
Väckelsesånger i manskörarrangemang
Edvard Grieg Ave maris stella
György Orbán Daemon irrepit callidus

Observera att inga stora väskor, ryggsäckar, resväskor och barnvagnar får medtas in i kyrkorummet!

29 september
, , , ,