Evening Reflections

2 juni @ 16:00 - 17:00

Storkyrkans Kammarkör bjuder på ett program med Hugo Alfvéns musikskatt i centrum.

I Staffan Storms Evening reflections uppstår motiv ur Alfvéns stycke Aftonen i ny kontext. Underfundig och vacker variation på kända melodier är Ulrika Emanuelssons Alfvén-inspirerade arrangemang Johansson – lyriska lekar.

Anna-Karin Klockar är bördig från Dalarna och hörde under uppväxten ofta Alfvéns stycke Limu Limu Lima sjungas av Hanser Lina Göransson, en operasångerska som var återkommande solist i den av Hugo Alfvén bildade Siljanskören. Anna-Karin Klockars arrangemang av detta stycke uruppfördes av Radiokören våren 2023.

Vi får också höra Judith Binghams A night piece, en omarbetning av psalmen Gläns över sjö och strand av Ivar Widéen och Viktor Rydberg. Stycket uruppfördes i Västerås domkyrka 2018. Även i Storkyrkan får vi ta del av ett uruppförande. Det pinfärska körstycket är skrivet av Alvin Vikman, som tog examen från kompositionslinjen vid Musikhögskolan i Piteå våren 2023.

Staffan Storm Evening reflections
Ulrika Emanuelsson Johansson – lyriska lekar
Anna-Karin Klockar Limu limu lima
Judith Bingham A night piece
Alvin Vikman … bland häggar som snövitt sig smycka uruppförande

Storkyrkans Kammarkör
Helene Stureborg dirigent

6 års åldersgräns
Biljettpris: 180 kr, rabatter finns för pensionär och barn/ungdom/studerande

Observera att inga stora väskor, ryggsäckar och resväskor får medtas in i kyrkorummet!

Vi släpper biljettter den 7 december kl 12.00

2 juni