In the Beginning

13 oktober @ 16:00 - 17:00

Då Matthew Petersons år 2020 komponerade In the Beginning för kör och saxofonkvartett tillägnades den minnet av Sven-David Sandström, som var Petersons lärare i komposition vid universitetet i Indiana. Texten, hämtad ur Johannesevangeliet, vittnar om ljusets seger över mörkret. Musikaliskt hyllar tonsättaren sin gamle lärare genom att sammanfatta två viktiga aspekter av Sven-Davids musik som inspirerat honom: det omsorgsfulla hantverket och det känslomässiga djupet.

Före andra världskriget fanns det en stor andel svenskar i västra Estland och än i dag finns det byar och mindre städer som bär svenska namn. Texterna till Tõnu Kòrvits Hymns from the Western Coast är hämtade ur boken Estlandssvenska folkliga koraler och är skrivna på svenska i Estland, vilket gör att språkliga formuleringar kan låta ålderdomliga för inhemska svenskar.

Psalm 137 Super flumina Babylonis, också känd som By the rivers of Babylon, har inspirerat många tonsättare, inklusive Camille Saint-Saëns. I sin tonsättning, som komponerades 1854, men återupptäcktes och publicerades först 2021, lever han upp till sitt rykte som innovativ tonsättare genom att skriva sakral musik för saxofon bara några år efter att instrumentet hade uppfunnits.

Repertoar
Matthew Peterson In the Beginning
Camille Saint-Saëns Super flumina Babylonis Sverigepremiär
Tõnu Kòrvits Hymns from the Western Coast
1. I himmelen 2. Ack mitt skiep will siunka … 3. För skeppare och båtsmän 4. Nu hafwer denna dag 5. Pris vare Gud som låter oss glada vakna 6. Den blomstertid nu kommer

Stockholms domkyrkokör
Stockholms saxofonkvartett:
Linn Persson
Theo Hillborg
Jörgen Pettersson
Mathias Karlsen Björnstad
Stråkkvintett
Maria Forsström mezzosopran
Mattias Wager orgel
Johan Hammarström dirigent

6 års åldersgräns
Biljettpris: 100, 140, 180, 220, 290 kr, rabatter finns för pensionärer, barn/ungdom/stud

Observera att inga stora väskor, ryggsäckar, resväskor och barnvagnar får medtas in i kyrkorummet!

Biljetter släpps den 5 september kl 12.00

13 oktober