Event Series Event Series: Julen sjungs in

Julen sjungs in

22 december @ 16:00 - 17:20

När domkyrkokantorn Gary Graden leder sin allra sista Julen sjungs in i Storkyrkan får han fint sällskap i form av mezzosopranen Anne Sofie von Otter, gitarristen Fabian Fredriksson, organisten Mattias Wager och Linnékvintetten.

Hovsångerskan Anne Sofie von Otter är en av vår tids mest mångsidiga artister som framträder regelbundet runtom i världen med världsledande dirigenter och orkestrar. Under senare år har hon regelbundet musicerat tillsammans med gitarristen Fabian Fredriksson, som med bas i populärmusiken numera rör sig fritt mellan olika genrer och musikstilar. Den dynamiska Linnékvintetten har sedan starten 1986 gått in för att förnya den svenska repertoaren för brasskvintett, vilket inneburit ca 40 uruppföranden av svensk musik.

I den anglosaxiska traditionen är carols en lika självklar ryggrad som våra svenska julvisor är hos oss. Många av de engelska sångerna har också svenska motsvarigheter, exempelvis O come all Ye Faithful som vi på svenska känner som Dagen är kommen. Under konserten får du uppleva ett fyrverkeri av kända julvisor och en del nykomponerade. Solosånger, körstycken och magnifik orgel. Om du mot förmodan inte kommer i julstämning efter en konsert får du helt enkelt gå på en till!

S:t Jacobs Kammarkör
Anne Sofie von Otter mezzosopran
Linnékvintetten
Mattias Wager orgel & piano
Gary Graden dirigent

6 års åldersgräns
Biljettpris: 100, 140, 180, 220, 290 kr, rabatter finns för pensionärer, barn/ungdom/stud

Observera att inga stora väskor, ryggsäckar, resväskor och barnvagnar får medtas in i kyrkorummet!

Biljetter släpps den 5 september kl 12.00

22 december