• This event has passed.

Orgel+ Charles Villiers Stanford

14 april @ 16:00 - 17:00

Med kör, orgel och solister uppmärksammar vi den irländske tonsättaren Charles Villiers Stanford, som gick ur tiden för 100 år sedan. Under sin livstid var han en av Englands mest inflytelserika tonsättare. Vid sidan om sin rika produktion av orkester-, opera- och kammarmusik var han också en etablerad musiker, författare, dirigent och professor i komposition.

I dag är han framför allt ihågkommen för sin betydande insats för anglikansk kyrkomusik.

”Stanfords musik blåser som en frisk fläkt i kyrkan och rensar luften från den sentimentala ton från sämre kompositörer som har låtit frodas alltför länge.” menade den något yngre tonsättarkollegan Thomas Dunhill.

Som ung arbetade Stanford som organist vid Trinity College och komponerade då hymner till veckans gudstjänster. Bland de mest kända är Three motets, op. 84. År 1882 var han en av grundarna till Royal College of Music i London. Fantasia och Toccata d-moll färdigställdes sommaren 1894 och tillägnades Stanfords kollega där, Sir Walter Parratt. Bible Songs and Six Hymns skrevs huvudsakligen för Stanfords vän Harry Plunket Greene, en då berömd baryton som uruppförde de flesta av Stanfords kompositioner. Fem av sångerna hämtar sin text ur Gamla testamentet och den sjätte sången ur den judiska Ben Siras bok.

Charles Villiers Stanford
Bible Songs and Six Hymns op. 113
Three Motets op. 38
Justorum animae – Caelos ascendit hodie – Beati quorum via
Fantasia and Toccata in D minor op. 57

Arvid Eriksson baryton
Karin Birgersson piano
Stockholms domkyrkokör
Johan Hammarström orgel & dirigent

Observera att inga stora väskor, ryggsäckar och resväskor får medtas in i kyrkorummet!

, , ,