Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

Vierge moderne

12 maj @ 16:00 - 17:00

Vierge moderne är namnet på Edith Södergrans dikt som inleds med orden ”Jag är ingen kvinna. Jag är ett neutrum.” och avslutas med ”jag är ett vatten, djupt men dristigt upp till knäna, jag är eld och vatten i ärligt sammanhang på fria villkor…”

Kring detta tema har Göteborgs flickkör skapat ett spännande program med flera verk som är specialskrivna för kören av nutida genreöverskridande kompositörer som Lina Nyberg, Anna Cederberg-Orreteg, Britta Byström och Henrik Dahlgren.

Göteborgs Flickkör är en fristående kör som består av 20-25 körsångare i åldrarna 14-20 år. Kören kännetecknas av höga ambitioner och en varm gemenskap. Repertoaren består av såväl klassisk musik som av pop- och folkmusik från olika delar av världen. Under året har kören bland annat framfört Faurés Requiem, Pergolesis Stabat Mater samt musik av Arvo Pärt. Flickkören samarbetar även regelbundet med Göteborgs Symfoniker.

Kören leds av Birgitta Mannerström-Molin, som är utbildad sångpedagog och kördirigent, hemmahörande i Göteborg. Hon undervisar bland annat på Högskolan för Scen och Musik samt har uppdrag som konstnärlig rådgivare och körledare hos Göteborgs Symfoniker.

Ur programmet
Lina Nyberg Resilien silence – Unruly songs uruppförande
Anna Cederberg-Orreteg  Nyskrivet stycke uruppförande
Britta Byström Fantasi över Byssan Lull
Henrik Dahlgren Forever Young
Arvo Pärt Vater unser
Benjamin Britten ur Missa brevis

Göteborgs Flickkör
David Molin piano
Birgitta Mannerström-Molin dirigent

6 års åldersgräns
Biljettpris: 180 kr, rabatter finns för pensionär och barn/ungdom/studerande

Observera att inga stora väskor, ryggsäckar och resväskor får medtas in i kyrkorummet!

Vi släpper biljettter den 7 december kl 12.00

Datum: