Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

• Detta evenemang har redan ägt rum.

Den sörjande modern

10 mars @ 16:00 - 17:00

Sedan 2022 pågår ett nära samarbete inletts mellan Stockholms domkyrkoförsamling och Musik- och operahögskolan vid Mälardalens universitet. Vi möter några av deras sångare i ett program som utgår från hymnen Stabat mater.

Stabat mater skrevs under tidigt 1300-tal och handlar om Marias lidande under Jesu korsfästelse. Texten har tre tydliga avsnitt. Första delen handlar om betraktandet, andra delen om att känna empati och den avslutande delen om att omsätta känslorna i praktiken och handla därefter. Texten har fascinerat tonsättare i alla tider.

Giovanni Battista Pergolesi var bara 26 år och döende i tuberkulos då han komponerade den Stabat mater som nära 300 år senare fortfarande är ett älskat standardverk i kyrkor världen över. Mindre känt, men lika delikat, är cellomästaren Luigi Boccherinis intima version för solister och kammarensemble från 1781. Lennox Berkeleys Stabat mater skrevs 1947 för en konsertturné med Berkeleys nära vän Benjamin Brittens English Opera Group, en besättning bestående av sex soloröster och tolv instrumentalister.

Under hösten 2024 startar två masterutbildningar med inriktningarna kammaropera och kammarmusik på Musik- och operahögskolan, Mälardalens universitet.

Program
Stabat mater med musik av Lennox Berkeley, Giovanni Battista Pergolesi och Luigi Boccherini m. fl.

Sångare och ackompanjatör från Musik- och operahögskolan vid Mälardalens universitet

Observera att inga stora väskor, ryggsäckar och resväskor får medtas in i kyrkorummet!

Datum:
10 mars