• This event has passed.

Faire is the Heaven

3 mars @ 16:00 - 17:00

När den djupt religiöse schweiziske tonsättaren Frank Martin på 1920-talet skrev sin Mässa för dubbelkör ansåg han att musiken var en angelägenhet mellan honom och Gud, så verket blev liggande. Först 1963 framfördes mässan för första gången efter påtryckningar från kolleger i branschen. Det dubbelköriga verket är känt för sina vackra klanger och snabba löpningar men innehåller också stillsamma partier i pianissimo samt gungande glädje. Frank Martin var av uppfattningen att konstnärens främsta uppgift är att skänka mänskligheten skönhet, något han med rätta uppfyller i sin mässa.

Den brittiske organisten och professorn William Harris är en av 1900-talets mest älskade tonsättare av anglikansk kyrkomusik. Hans Faire is the Heaven från 1925 för dubbelkör är ett sublimt verk med textrader lånade ur 1500-talspoeten Edmund Spensers dikt An Hymne of Heavenly Beauty. I hymnen Bring us, O Lord God från 1959, en tonsättning av John Donnes religiösa dikt med samma namn, målar Harris upp en strålande bild av himlen. Stycket byggs upp till en storslagen klimax och slutar i en mystifik Amen-kadens.

Frank Martin Messe pour double choeur a cappella
William Harris Bring us, O Lord God
William Harris Faire is the Heaven
Edward Elgar Lux Aeterna

Vokalensemble
Johan Hammarström dirigent

Observera att inga stora väskor, ryggsäckar och resväskor får medtas in i kyrkorummet!

,