• This event has passed.

In Paradisum

12 november, 2023 @ 16:00 - 17:00

Storkyrkans Kammarkör grundades i augusti 2023 under ledning av Helene Stureborg och består av ett 40-tal sångare i åldern 18-25 år. I sin första konsert för den breda publiken tar de sig an Faurés Requiem samt anknytande a cappella-verk ur den moderna körrepertoaren.

När Gabriel Fauré komponerade sitt Requiem, enligt egen utsago ”för nöjes skull”, arbetade han som maître de chapelle i Madeleinekyrkan i Paris. En första femsatsig version av rekviet framfördes vid arkitekten M. Joseph Le Soufachés begravning den 16 januari 1888. Församlingsprästen var inte belåten. Då han fick veta att Fauré komponerat rekviet själv lär han ha replikerat: ”Monsieur Fauré, vi behöver inte all denna sentimentalitet. Madeleinekyrkans repertoar är stor nog, nöj dig med den.”

Trots denna kritik fortsatte Fauré arbetet på verket, som fick sitt uruppförande med en mindre kammarorkester i samma kyrka 1893. Requiem op. 48 är Faurés första och enda storskaliga komposition över sakrala texter. Hans textbearbetning är förhållandevis fri, bland annat infogar han domedagsmotivet (Dies Irae) i befrielsesatsen (Libera me).

Repetoar
Gabriel Fauré Requiem op. 48
Galina Grigorjeva In Paradisum
Jean-Yves Daniel-Lesur In Paradisum pour orgue