• This event has passed.

J.S. Bach Johannespassionen

24 mars @ 16:00 - 18:20

300 år efter uruppförandet i Leipzig klingar Johannespassionen alltjämt lika majestätisk som den måste ha gjort i Nikolaikirche på långfredagen 1724. Johann Sebastian Bach hade då nyligen tillträtt tjänsten som Thomaskantor och iscensatte, i sitt kraftfulla verk, Jesu lidande såsom det skildras i Johannesevangeliet. Traditionen att framföra passionsberättelsen under Stilla veckan gick långt tillbaka i tiden och Johannes poetiska text skildrar skeendet från Jesu gripande via korsfästelse till gravläggning. Melodin följer evangelietextens språkliga rytm och solistiska arior med fria texter kommenterar skeendet. Koralerna är skrivna till välkända melodier och fungerar som församlingens reflektioner över passionshistorien.

Efter uruppförandet framfördes Johannespassionen ytterligare tre gånger i olika versioner, men efter Bachs död glömdes verket bort och plockades fram först på 1830-talet. I Sverige dirigerade Wilhelm Stenhammar det första framförandet 1898. Bachs tidlösa musik är full av symbolik och rör sig från det komplexa och dramatiska till de mest sublima och hjärtskärande ögonblicken.

Johannespassionen är ett anslående verk som drabbar många, oavsett tro.

Johann Sebastian Bach Johannespassionen BWV 245

David Wijkman Jesus
Lars Arvidsson Pilatus
Carl Unander-Scharin evangelist
Kathrin Lorenzen sopran
Mathilda Sidén Silfver alt
Michael Bell tenor
Rebaroque
Stockholms domkyrkokör
Johan Hammarström dirigent

Konsertlängd 2 h 20 minuter (inklusive paus)

Åldersgräns 6 år
Biljettpris: 100, 150, 220, 290, 370 kr rabatter finns för pensionärer, barn/ungdom/stud

Observera att inga stora väskor, ryggsäckar och resväskor får medtas in i kyrkorummet!