Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

• Detta evenemang har redan ägt rum.

Mer än ord kan säga

23 mars @ 15:00 - 16:00

Johannes Geffert, född 1951 i Tyskland, är en av sin generations mest välmeriterade organister. Han tog publiken med storm när han 2016 gav konsert i S:t Jacobs kyrka. Med sin storartade interpretationskonst och passionerade intresse för orgelns många outforskade uttrycksmöjligheter har han väckt liv i känd och okänd repertoar, inte minst genom sina många orgeltranskriptioner av musik för andra instrument.

Denna gång presenterar Geffert en rad delvis bortglömda verk i arrangemang för orgel av honom själv samt W T Best. Själv kommenterar han konserten så här:
”Programmet inramas av två ouvertyrer, den ena från barocken och den andra djupt romantisk. Båda är från början orkestermusik, arrangerade av den store stadsorganisten i Liverpool, W T Best. Den upprepade litanian i Brunas musik blir mycket spännande då man låter orgelklangen växa i ett utbrott av spanskt temperament. Haydns musik leder oss till programmets religiösa centrum, en meditation över ett av Jesu sju ord på korset. Clara Schumanns Romance är ett verk med djup och uppriktighet. Liszts Franciskuslegend leder oss tillbaka till naturen. De bägge senare verken är skrivna för piano, men jag måste säga att ibland – som här – kan musiken bli ännu mer effektfull på orgel. Orgeln är för mig ”instrumentens kung!”

Georg Friedrich Händel Ouverture zu einem
   Gelegenheits-Oratorium
Pablo Bruna Tiento de secondo tono sobre
la Letania de la Virgen
Joseph Haydn ur Jesu sju ord på korset:
Introduktion, Sonata VII
Clara Schumann Romance g-moll
Franz Liszt Legende I “Die Vogelpredigt
des heiligen Franz von Assisi“
Felix Mendelssohn Ouverture to the sacred Drama
“Athalia”

Johannes Geffert orgel

Observera att inga stora väskor, kassar, ryggsäckar osv är tillåtet in i kyrkorummet.

Datum:
Tid: