Julens sånger och psalmer

26 december, 2023 @ 16:00 - 17:00

Annandag jul är tillägnad den helige Stefano i större delen av den kristna världen och i folkmun har dagen även fått benämningen Staffansmäss. Det firar vi i Storkyrkan med traditionsenlig konsert då publik och medverkande tillsammans framför julens vackra sånger och psalmer.

Sankt Staffan sägs vara skyddshelgon för kuskar, stalledrängar, stenhuggare, skräddare och vävare. Han kan behändigt nog även tillkallas vid huvudvärk! Förr i världen brukade ungdomar fira Staffansmäss genom att klä ut sig och rida runt i byn under stoj och stim sjungandes Staffansvisor.

S:t Jacobs Kammarkör
Storkyrkans Kammarkör
Lisa Rydberg violin
Helene Stureborg dirigent
Gary Graden dirigent

6 års åldersgräns
Biljettpris: 100, 140, 180, 220, 290 rabatter finns för pensionär och barn/ungdom/studerande

Inga stora väskor och ryggsäckar får medtas in i kyrkorummet.

26 december, 2023
, , , , ,