Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

• Detta evenemang har redan ägt rum.

Mass of the Children

Jubilate – Stockholms stifts årligen återkommande kyrkomusikaliska fest.

John Rutter är en av vår tids mest populära tonsättare av körmusik. Hans oevre omfattar körstycken, julsånger och större körverk. Han har även skrivit orkesterverk och soundtracks till tv.

Konserten inleds med en avdelning fristående sånger framförda av Engelbrekt Vocalis och Engelbrekts Unga Röster. Hymn to the Creator of Light komponerades 1992 till minne av Herbert Howells och intar en särställning bland John Rutters kompositioner med sina komplexa klanger och sin dragning åt mystik. Lord, make me an instrument of thy peace är ett utmärkt exempel på John Rutters nära förhållande till de texter han använder.

Mass of the Children uruppfördes i Carnegie Hall i New York i februari 2004 med barnkör, vuxenkör, sopran- och barytonsolister samt orkester.

– Jag hade alltid velat skriva ett verk som kombinerade barnkör med vuxna artister, inte bara för att jag tycker att ljudet av barnröster är oemotståndligt, utan också för att jag ville återgälda en skuld. Som pojksopran blev jag upprymd när vår skolkör deltog i vuxenverk med delar för barnkör, såsom Mahlers tredje symfoni och Brittens krigsrekviem. Många år senare ville jag ge barn en liknande möjlighet att uppträda tillsammans med vuxna professionella, har John Rutter förklarat.

Texten i Mass of the Children utgår från Missa brevis, vilket är en mässa utan credo. Till den har Rutter fogat engelska poem. Psalmförfattaren Thomas Kens morgon- respektive kvällshymn ramar in verket och ger känslan av att sträcka sig från uppvaknande till sömn.

ur programmetJohn Rutter Hymn to the Creator of LightJohn Rutter Open thou mine eyesJohn Rutter Lord, make me an instrument of thy peaceJohn Rutter For the beauty of the earthJohn Rutter Mass of the Children

Engelbrekt Vocalis & Engelbrekts Unga RösterStockholms gosskörKammarkören CantateS:t Tomas KammarkörLinnea Edander sopran (Student vid Musik- och operahögskolan vid Mälardalens universitet)
Andreas Olsson barytonEnsemble ur Kungliga HovkapelletJohan Hammarström orgelJohn Rutter gästdirigent

Observera att inga stora väskor, ryggsäckar, barnvagnar och resväskor får medtas in i kyrkorummet!

Arrangör