Festal Evensong

Jubilate – Stockholms stifts årligen återkommande kyrkomusikaliska fest

Med musik av Herbert Howells och John Rutter bjuder vi in till en intim och meditativ stund för alla sinnen med traditionell evensong. Herbert Howells skrev Magnificat & Nunc dimittis för kören vid King’s College i Cambridge 1945. Det är en lugn och stämningsfull körkomposition med gudomligt svävande melodier. Hymn to the Creator of Light skrevs av John Rutter till invigningen av Herbert Howells minnesfönster i Gloucester Cathedral år 1992. Stycket är fullt av mystisk intensitet och dess kromatiska harmonier påminner en hel del om Howells egen musik.

Evensong, eller aftonsång, har firats i den anglikanska kyrkan sedan mitten av 1500-talet. Den cirka 45 minuter långa gudstjänsten hålls traditionellt varje dag vid solnedgången för att markera att ännu en dag har passerat. Den moderna aftonsångsgudstjänsten är baserad på den anglikanska kyrkans The Book of Common Prayer. Större delen av gudstjänsten sjungs av kören och församlingen inbjuds att delta i gemensamma böner och psalmer. Evensong firas fortfarande dagligen vid många katedraler runtom i Storbritannien.

I Sverige uppkom aftonsången efter reformationen, men ägde oftast rum enbart på lördag kväll som helgmålsbön.

John Sanders Till ingång och växelsångsböner
Herbert Howells Magnificat & Nunc dimittis
Collegium Regale
John Rutter Hymn to the Creator of Light

Kungl. Musikhögskolans kammarkör, Stockholms Musikgymnasiums Kammarkör & En Kör
Johan Hammarström orgel
Fredrik Malmberg & Sofia Ågren dirigenter
Sven Milltoft liturg
Domkyrkokaplan Ulf Lindgren liturg
Biskop Andreas Holmberg

Observera att inga stora väskor, kassar, ryggsäckar, barnvagnar osv är tillåtet in i kyrkorummet.