• This event has passed.

Sirlig barock

25 februari @ 16:00 - 17:10

En Älvadrottning på Stockholmsbesök hos den Svenske Musikens Fader

När sångare och instrumentalister från Musikhögskolan Ingesund i Arvika, Värmland, gästar Storkyrkan står musik av barocktonsättarna Henry Purcell och Johan Helmich Roman på programmet.

Semi-operan The Fairy Queen är Purcells fria tolkning av William Shakespeares skådespel En midsommarnattsdröm och uttrycker med fjäderlätt och livsbejakande musik, naturens, liksom kärlekens, kraft och magi. Efter att operan hade uruppförts i London 1692 försvann partituret för att återupptäckas först 200 år senare. Svensk premiär fick den på Ulriksdals slottsteater 1989.

Etydsamlingen Öfningar av Johan Helmich Roman, även kallad ”den svenska musikens fader”, publicerades aldrig under hans livstid och därför vet vi inte mycket om den. Men musiken är, precis som allt annat under barocken, mycket vacker och utsmyckad. Två av de 25 etyderna i samlingen är skrivna som duetter och uppmanar musikerna att utmana varandra musikaliskt: den ena eldig, farlig och burdus, den andra eftertänksam, lidelsefull och sökande. De två kompletterar varandra och är ständigt föränderliga. På violin i etyderna möts Magnus Ericsson samt Bina Flensner, som har skrivit en kandidatuppsats om sitt arbete med den första inspelningen någonsin av Öfningar.

Henry Purcell The Fairy Queen (utdrag)
Johan Helmich Roman Öfningar

Sångare och instrumentalister från Musikhögskolan Ingesund i Arvika
Carl Unander-Scharin och Magnus Ericsson dirigenter

Observera att inga stora väskor, ryggsäckar och resväskor får medtas in i kyrkorummet!

25 februari
, ,