Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

• Detta evenemang har redan ägt rum.

Våroffer

24 februari @ 15:00 - 16:00

Tumultet vid urpremiären av Stravinskys balett Våroffer med Ryska baletten år 1913 visste inga gränser. Den dissonanta estetiken, den aggressiva klangen och det rytmiska i kombination med den kantiga koreografin väckte stort missnöje på Théâtre des Champs-Élysées i Paris. ”Milda protester mot musiken hördes redan från början av föreställningen. Sedan när ridån gick upp … bröt stormen ut” noterade Stravinskij själv.

Den bombastiska musiken fångade essensen av stämningen i ett Europa på randen till första världskriget och Våroffer har gått till historien som ett av 1900-talets viktigaste och mest banbrytande verk. För orkesterversionen krävs en gigantisk besättning och partituret sägs vara ett av musikhistoriens mest högljudda, men den version Stravinsky använde vid balettrepetitionerna, var skriven för fyrhändigt piano.

När Richard Gowers transkriberade pianostycket för orgel för att använda vid invigningen av den renoverade orgeln i King’s College i Cambridge 2016, upptäckte han att mycket av Stravinskys orkesterstämmor kunde användas tack vare pedaler och separata manualer.

– Denna version fungerar bäst på ett stort instrument med stor variation i ljudfärg, så att inte bara de berömda harmonierna och rytmerna kan frambringas, utan också den rika orkestreringen.

Igor Stravinsky Våroffer (transkription för fyrhändig orgel)

Richard Gowers & Johannes Skoog orgel

Observera att inga stora väskor, ryggsäckar och resväskor får medtas in i kyrkorummet!

S:t Jacobs kyrka ligger intill Kungsträdgården. T-bana Kungsträdgården alternativt T-centralen eller bussar som passerar Kungsträdgården.

Datum:
24 februari