Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

• Detta evenemang har redan ägt rum.

Solitary Poems

4 november, 2023 @ 16:00 - 17:00

180kr

Sopransaxofonisten Anders Paulsson har under många år turnerat internationellt med sitt ovanliga soloinstrument. Det satte pandemin stopp för, men i stället för att slå sig till ro lade Paulsson ut beställningar på nya verk av en rad svenska och utländska tonsättare och bad dem skriva solostycken för honom och hans instrument. Trettio tonsättare svarade och skivbolaget bis valde 23 av dessa för cd:n Solitary Poems som släpps i dagarna.

De flesta tonsättarna hade aldrig tidigare skrivit för sopransaxofon så i otaliga videomöten undersökte de alla tänkbara uttryck för instrumentet. Flera av dem erbjöd sig att komponera solokonserter för Paulsson då de insåg sopransaxofonens potential som soloinstrument.

Bland de tonsättare du får uppleva i dagens konsert märks Fredrik Högberg, Steve Dobrogosz, Victoria Borisova-Ollas, Andrea Tarrodi, Johan Hammerth, Anders Hillborg, Anna-Lena Laurin, Paula af Malmborg Ward, Bo Hansson, John Corigliano, Ann-Sofi Söderqvist, Svante Henryson, Anders Nilsson, Thomas Lindahl, Marie Samuelsson, Jörgen Dafgård och Britta Byström.

Medverkar som solist i konserten gör också sopransaxofonisten Theo Hillborg.

Repetoar
Fredrik Högberg
Orphan Elephant
Steve Dobrogosz The Gracenotes