Sommarpsalm

21 maj @ 19:00 - 20:00

Körutbytet med Mädchenkantorei am Bamberger Dom påbörjades 2023, då Uppsala domkyrkas flickkör besökte Tyskland och kören. Organist med på resan var Johan Hammarström, som inbjöd den tyska flickkören att gästa Storkyrkan. Ett år senare är det nu dags för detta besök.

Mädchenkantorei am Bamberger Dom grundades 1989 på initiativ av domkyrkans dåvarande kapellmästare Werner Pees. Kören har sedan dess etablerat sig som en pålitlig ensemble med en fast plats i kyrkans liturgi. Förutom medverkan i gudstjänster håller den även egna konserter. Kören gör regelbundet resor i Tyskland och utomlands, har deltagit i körtävlingar samt medverkat i tv, radio och på cd. För närvarande är cirka 60 flickor i åldrarna 7-20 år medlemmar. Sedan 2022 leds Mädchenkantorei am Bamberger Dom av Vincent Heitzer.

Kören eftersträvar en hög musikalisk nivå men månar också om gruppens trevliga gemenskap. Inom ramen för körens verksamhet anordnas därför gemensamma fritidsaktiviteter även av icke-musikalisk karaktär.

I Storkyrkan bjuder kören på ett blandat program med europeisk körmusik från olika sekler efter sin inledande tolkning av Waldemar Åhléns Sommarpsalm.

Mädchenkantorei am Bamberger Dom
Johan Hammarström orgel
Vincent Heitzer dirigent

6 års åldersgräns
Biljettpris: 180 kr, rabatter finns för pensionär och barn/ungdom/studerande

Observera att inga stora väskor, ryggsäckar och resväskor får medtas in i kyrkorummet!

Vi släpper biljettter den 7 december kl 12.00

21 maj