Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

• Detta evenemang har redan ägt rum.

Vingt Regards sur l’Enfant-Jésus

25 december, 2023 @ 15:00 - 17:00

Carl-Axel Dominique räknas som en av världens främsta uttolkare av den franska kompositörens Olivier Messiaens extatiskt visionära pianomusik. Det årliga juldagsframförandet av Tjugo betraktelser över Jesusbarnet som han sedan decennier håller i Storkyrkan är en levande institution i Stockholms musikliv. Messiaen mediterar över Jesusbarnet med en uttrycksskala från stillhet till extas, från det andlöst överjordiska till det kraftfullaste glädjeutbrott.

Efter att Dominique i början av 80-talet för första gången hade framfört verkets alla tjugo satser fick han ett brev av kompositören själv med en inbjudan till Paris för att studera Messiaens pianoverk tillsammans med honom. Besöket resulterade i ett drygt tioårigt samarbete och flera besök i Paris. Oliver Messiaen själv var starkt berörd av Dominiques tolkningar:

”Jag tänker alltid tillbaka med glädje på den tiden när Carl-Axel Dominique besökte mig för att spela Tjugo Betraktelser Över Jesusbarnet. Det var en stor upplevelse att höra en sådan magnifik pianist tolka mitt arbete, med en sådan underbar teknik och en sådan varierande färgsättning.”

Repertoar
Olivier Messiaen Vingt Regards sur l’Enfant-Jésus

Carl-Axel Dominique piano

6 års åldersgräns

Biljettpris: 180 kr, rabatt finns för pensionärer och barn/ungdom/studenter.

Inga stora väskor, barnvagnar eller resväskor får medtas in i kyrkorummet

Datum:
25 december, 2023