Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

Dona Nobis Pacem – Bön om fred

13 juni @ 19:00 - 20:15

Nattens tystnad – Jag tror – O rising sun – Ge oss frid och fred – Ljusa kvällar – Ljuv kärlek

Fredsbudskapet löper som en röd tråd genom S:t Jacobs Kammarkörs försommarkonsert med musik av huvudsakligen samtida tonsättare. Flera av dem har använt religiösa texter i sina kompositioner, såsom Einojuhani Rautavaara, vars Credo rör sig mellan gregoriansk sång och polyfoni, Vytautas Miškinis med sin rytmiska Dum medium silentium samt Steven Heelein och Phillip Cooke som ligger bakom varsin tonsättning av O Guds lamm/Agnus Dei.

Ward ”Swingle Singers” Swingle får det att svänga om Shakespeares poem It was a lover and his lass från pjäsen Som ni behagar, och Benny Anderssons Ljusa kvällar om våren ur musikalen Kristina från Duvemåla skildrar allas vår längtan efter en plats vi kan kalla hem.

I programmet möter vi också körmusik av Robert Schumann och Hugo Alfvén. Agneta Sköld har skrivit stycket som har givit konserten sitt namn – Dona nobis pacem – en bön om fred!

Vytautas Miškinis Dum medium silentium
Einojuhani Rautavaara Credo
Nana Forte O Oriens
Steven Heelein Agnus Dei Sverigepremiär
Phillip Cooke Agnus Dei uruppförande
Agneta Sköld Så länge natten varar/Dona nobis pacem
Benny Andersson Ljusa kvällar om våren
Improvisation över Limu Limu Lima
Hugo Alfvén Som stjärnan uppå himmelen så klar
George Shearing Two Songs and Sonnets
Ward Swingle It was a lover and his lass
Robert Schumann Bei Schenkung eines Flügels an Clara

S:t Jacobs Kammarkör
Ivetta Irkha piano
Gary Graden dirigent

6 års åldersgräns

Biljettpris: 180 kr, rabatter finns för pensionär och barn/ungdom/studerande

Observera att inga stora väskor, ryggsäckar och resväskor får medtas in i kyrkorummet!

Vi släpper biljettter den 7 december kl 12.00

Datum: