Nu blomstrar marken vit och skär

9 juni @ 16:00 - 17:00

Vi botaniserar i den svenska körlyrikskatten och bjuder på musik, i vilken den svenska våren och sommaren står i blom. Musikaliteten i poem av diktare som Pär Lagerkvist, Gustaf Fröding, Harry Martinson och Ragnar Jändel har gjort dem tacksamma att tonsatta. Viking Dahls Psalm om sommaren (Lagerkvist), David Wikanders Förvårskväll (Jändel), och Olle Adolphsons Midsommardrömmen (Martinson) är några exempel.

David Wikander var organist i Storkyrkan men också tonsättare och arrangör, framför allt av kyrkomusik. Det är dock för sina profana körstycken, såsom den innerliga Kung Liljekonvalje (med text av Gustaf Fröding) han har blivit mest känd.

En alldeles egen ton har Olle Adolphsons musik. Han är mest känd för sin rika visdiktning, men hade så många fler strängar på sin lyra. Bland annat komponerade han under 1980-talet Mässa på svenska språket för kör a cappella. Text och musik till Nu kommer kvällen skrev Adolphson som en reaktion på Pinochets maktövertagande i Chile 1973.

Olle Adolphsons musik återkommer regelbundet i Storkyrkans program.

Viking Dahl Psalm om sommaren
David Wikander Förvårskväll & Kung Liljekonvalje
B. Tommy Andersson The Tyger
Nils Lindberg Sommarpsalm
Olle Adolphson Midsommardrömmen
Olle Adolphson Mässa på svenska språket
Olle Adolphson Nu kommer kvällen

Stockholms domkyrkokör
Mattias Wager orgel & piano
Johan Hammarström dirigent

6 års åldersgräns

Biljettpris: 180 kr, rabatter finns för pensionär och barn/ungdom/studerande

Observera att inga stora väskor, ryggsäckar och resväskor får medtas in i kyrkorummet!

Vi släpper biljettter den 7 december kl 12.00

9 juni