In Time – del av Svensk musikvår

17 mars @ 16:00 - 17:15

Samtida klanger med ekon av kyrklig tradition blir det då musik av Paula af Malmborg Ward och Agneta Sköld står på programmet. I Kyrie ur Missa Praesentis Dialectica åtföljs den traditionella mässtexten av Tomas Tranströmers dikt Klangen. Interiorem är en sats ur skapelseberättelsen Projektet och Full fathom five för sopransolist och piano är en tonsättning av Ariels sång ur Shakespeares Stormen. Orgelfanfaren In time skrevs för festivalen Organspace hösten 2023 och i a cappella-stycket Den äng som höljts, med text av Åsa Hagberg, stiger lovsången till Gud.

Då S:t Jacobs kammarkör beställde Den levande Maria 2018 fick Agneta Sköld fria händer att leta fram texterna.

– Det finns många Ave Maria-texter. I första satsen blandar jag Ave Maria på latin med Erik Axel Karlfeldts text om den unga oskyldiga Jungfru Maria. En ny ingång till Maria fick jag då jag hittade Ebba Lindqvists texter om vanliga Marior som också har ett barn på armen. Dessa texter använder jag i de tre mellansatserna. I sista satsen använder jag den engelska texten till Marias lovsång Magnificat.

Let your light come är en tonsättning av Psaltaren 42, som börjar med orden ”As the deer pants for streams of water, so my soul pants for you, O God.”

Program Agneta Sköld Den levande Maria (2018) – svit i fem satser Let your light come (2019) Paula af Malmborg Ward ur Missa Praesentis Dialectica, In time, Interiorem ur Projektet, Crooning, Den äng som höljts uruppförande & Full fathom five

Storkyrkans Kammarkör S:t Jacobs Kammarkör
Helene Stureborg & Gary Graden dirigenter
Anne Pajunen mezzosopran
Anders Åstrand slagverk

Observera att inga stora väskor, kassar, ryggsäckar osv är tillåtet in i kyrkorummet.

17 mars
, , , , ,