Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

• Detta evenemang har redan ägt rum.

Stockholmstrion

16 mars @ 15:00 - 16:00

Kammarmusik är skriven för att framföras av ett fåtal soloinstrument eller röster till skillnad från orkester- och körmusik. Pianotrio är kanske en av de vanligaste kammarmusikensemblerna. Stämmorna utgörs av en violin, en cello samt ett piano och varje stämma är unik. Musikerna samspelar genom en nära och lyhörd kontakt med varandra.

Det är ovanligt att musik skriven till pianotrio ingår i domkyrkoförsamlingens programutbud men nu finns det möjlighet att lyssna på en nybildad pianotrio med unga kammarmusiker. Gustav Schantz, Nicole Biegniewska och Filip Graden möttes i ett kammarmusikprojekt vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm under vägledning av läraren Johannes Rostamo. De tre musikerna är numera aktiva i olika orkestrar och ensembler i Sverige samt utomlands eller studerar på hög nivå. Sedan 2023 har de, under namnet Stockholmtrion, tillsammans börjat ta sig an den rika källan av pianotriorepertoar. I S:t Jacobs kyrka bjuder de på musik från Brahms till Ligeti.

Sergej Rachmaninov (1873–1943)
Trio Élégiaque nr 1 g-moll
Frédéric Chopin (1810–1849)
Andante Spianato et Grand Polonaise Brillante op. 22
György Ligeti (1923–2006)
Sonat för solo cello
i. Dialogo – Adagio, rubato, cantabile ii. Capriccio – Presto con slancio
Niccolò Paganini (1782–1840)
Sats 1 Allegro maestoso ur Violinkonsert nr 1 op. 6
Dmitrij Sjostakovitj (1906–1975) Pianotrio nr 1 c-moll op. 8

Gustav Schantz piano
Nicole Biegniewska violin
Filip Graden cello

Observera att inga stora väskor, kassar, ryggsäckar osv är tillåtet in i kyrkorummet.

S:t Jacobs kyrka ligger intill Kungsträdgården. T-bana Kungsträdgården alternativt T-centralen eller bussar som passerar Kungsträdgården.

Datum:
Tid: