• This event has passed.

Lockrop och jublande tungor

9 mars @ 15:00 - 16:00

Lunds Vokalensemble består av nära 40 sångare, alla med lång körvana och en stark vilja att förmedla känslor och uttryck genom musiken. Allt sedan starten år 1990 har kören arbetat med en mycket bred repertoar, från renässansmusik till helt nyskrivna verk. Körens rena och transparenta klang, som utvecklades under Ingemar Månssons ledning, är fortfarande ett kännemärke och under senare år har dynamiken utvecklats och uttrycket breddats.

Sedan november 2023 leds kören av Ragnar Bohlin, som efter en framgångsrik nationell och internationell karriär är tillbaka i Sverige som kyrkomusiker i Mariakyrkan i Helsingborg. Ragnar Bohlin fick 2006 ta emot Johannes Norrby-medaljen för sitt arbete med att främja det svenska körlivet.

Eftermiddagens konsertprogram speglar samarbetet mellan Lunds Vokalensemble och Ragnar Bohlin genom att bjuda på såväl nyskriven svensk musik som framträdande verk ur den moderna anglo-amerikanska repertoaren. Ett sprudlande stycke Bach är också en given hörnsten.

Johann Sebastian Bach Singet dem Herrn ein neues Lied
Benjamin Staern In Paradisum
Mason Bates Sirens
Die Lorelei – Stelle – Book of Matthew
Ulrika Emanuelsson Min tunga jublar
Joby Talbot Path of Miracles: Leon

Lunds Vokalensemble
Ragnar Bohlin dirigent

Observera att inga stora väskor, kassar, ryggsäckar osv är tillåtet in i kyrkorummet.

S:t Jacobs kyrka ligger intill Kungsträdgården. T-bana Kungsträdgården alternativt T-centralen eller bussar som passerar Kungsträdgården.

S:t Jacobs kyrka
Västra Trädgårdsgatan 2A