Loading Events

• This event has passed.

Te Deum!

14 oktober, 2023 @ 15:00 - 16:00

Varje år i september äger en gudstjänst rum vid riksmötets högtidliga öppnande i Storkyrkan. Nu har du chansen att höra del av den musik som spelas bakom lyckta dörrar. Såväl Sven-David Sandströms och Erland von Kochs versioner av den kristna hymnen Te Deum har beställts just för denna gudstjänst.

Te Deum är en lovprisning till Gud och har fått sitt namn efter hymnens latinska inledningsord ”Te Deum laudamus” vilket betyder ”Dig, Gud, lovprisar vi”. Te Deum framförs vanligtvis vid högtider, lovsångsgudstjänster eller som del av en mässa.

Många är de tonsättare som inspirerats att skriva musikaliska kompositioner utifrån Te Deum. Dessa verk är ofta storslagna, kraftfulla och innehåller flera musikaliska teman som reflekterar textens hyllning till Gud. Vid denna konsert framförs också Åke Malmfors ståtliga tonsättning.

Därtill hör vi Benjamin Brittens kantat Rejoice in the Lamb från 1943. Texten av 1700-talspoeten Christopher Smart lovprisar Gud genom att beskriva naturens under och skönheten hos djuren, i synnerhet hos författarens egen katt Jeoffry.

Repertoar
Sven-David Sandström
Te Deum
Åke Malmfors Te Deum
Erland von Koch Te Deum
Caroline Shaw and the swallow
Benjamin Britten Rejoice in the Lamb op. 30

Stockholms domkyrkokör
Mattias Wager orgel
Johan Hammarström dirigent

Inga stora väskor, barnvagnar eller resväskor får medtas in i kyrkorummet.

Date:
14 oktober, 2023