• This event has passed.

Orgel + Anne Sofie von Otter

15 oktober, 2023 @ 16:00 - 17:00

Anne Sofie von Otter möter Storkyrkans stora orgel

Under rubriken Orgel + har vi glädjen att hälsa Anne Sofie von Otter välkommen tillbaka till Storkyrkan. Den svenska mezzo-sopranen är hyllad och känd världen över för sina framträdanden på de stora opera- och konsertscenerna, samt för sin omfattande diskografi. En viktig del i hennes konstnärskap har varit att utforska musik i det intima formatet: sånger, romanser och kammarmusik. Dagens konsert är en fortsättning på en serie videoinspelningar som de medverkande gjorde under pandemiåret 2020.

Orgel + är en återkommande konsertrubrik, under vilken vi botaniserar i den stora repertoaren för orgeln som kammar-musikinstrument. Vi bjuder in landets främsta sång- och instrumentsolister som får möjlighet att utforska den originalrepertoar som komponerats med orgeln som medspelare.

”Min orgel, den är en orkester!” utbrast tonsättaren och organisten César Franck förtjust om sin orgel, byggd av den store orgelbyggaren Cavaillé-Coll. Orgeln har en rik uppsättning av solostämmor och en romantiskt inspirerad orgel kan verkligen efterlikna effekten av en orkesters crescendo och diminuendo.

Repetoar
Sånger av J.S. Bach, Francis Poulenc och Leonhard Bernstein m. fl.

Hovsångerskan Anne Sofie von Otter mezzosopran
Fabian Fredriksson gitarr
Mattias Wager orgel och piano

Inga stora väskor, barnvagnar eller resväskor får medtas in i kyrkorummet.

15 oktober, 2023
, ,